tiistai 18. syyskuuta 2012
Tekniikkaa: Honda NC700X
Polttoaineen hintojen noustessa ja euroopan talouskriisin jatkuessa Hondan uutuusmalli NC700X iskee sopivaan markkinarakoon. Huipputehon tavoittelun sijaan resurssit on käytetty kulutuksen madaltamiseen. Tämä yhdistettynä kilpailukykyiseen hinnoitteluun tekee NC-mallistosta kiinnostavan uutuuden. Virallinen kulutuslukema on saatu painettua ennätysalhaiseen arvoon 3,58 l/100km.
NC700X käyttää Hondan uutta New concept 700 -alustarakennetta. Samaa perustaa käytetään myös NC700S -nakupyörässä, sekä Integra-maxiskootterissa. Näissä malleissa on siis käytössä sama runko ja moottori. Adventure tyylisestä ulkonäöstä huolimatta Honda on suunniteltu kulkemaan lähinnä asfaltilla. Keskeisenä komponenttina on uusi 670 cc kaksisylinterinen rivimoottori. Huipputeho on maltilliset 51 hv (DCT 47 hv) kierrosluvulla 6250. Kyseessä ei siis ole perinteinen kisaviritteinen nelisylinterinen, vaan tällä moottorilla on enemmän yhteistä modernien henkilöautojen kanssa.
Pitkäiskuista voimanlähdettä (73 x 80 mm) ruokkii 36 mm läppärunko. 270-asteinen kampiakseli, 90-asteen sytytysvälillä luo tehontuotolle V2:sta muistuttavan luonteen. Sivuvaikutuksena imusarjaan syntyy paine-ero ensimmäisen sylinterin työtahdin alun jälkeen. Tätä kompensoidaan toisen sylinterin hieman erilaisella venttiilien ajoituksella.
Sylinterin mitat ovat samat kuin Jazz-henkilöautossa. Tämä lienee synnyttäneen jutut, joiden mukaan moottori on vain puoliksi "sahattu" Jazzin moottori. Näin ei siis kuitenkaan ole.
Yksittäinen nokka-akseli käyttää kuulalaakeroitujen keinuvipujen välityksellä imuventtiileitä ja pakoventtiileitä. Hieman Fordin 1.0 Ecoboost-moottorin tapaan pakokanavat yhdistyvät jo sylinterinkannen sisällä. Katalysaattori on näin saatu asennettua suoraan moottorin kylkeen. Asettelu sallii pienemmän katalysaattorin käytön, ja nopeuttaa moottorin lämpenemistä.
Värinöitä vähentämässä on kevytrakenteinen tasapainotusakseli. Samalta akselilta ajetaan myös moottorin öljypumppua. Vesipumppu on nokka-akselin yhteydessä. Sijoituksella on saatu samalla lyhynnettyä vesiletkujen pituutta, pienennettyä tarvittavan jäähtytysnesteen määrää, säästäen painoa, ja nopeuttaen moottorin lämpenemistä. Normaalia kapeampi käytettävissä oleva kierrosalue saa välitykset tuntumaan lyhyiltä. Moottorin hyvän väännön ansiosta suuremmalle vaihteella voi vaihtaa jo alhaisella kierrosluvulla 2500 r/min. Kiihdytys sataan vie alle 6 sekuntia ja meno jatkuu noin 180 Km/h huippunopeuteen. Teräsputkirunko on hitsattu kasaan käyttäen pääosin 38- ja 35-millistä putkea. Runko on kompakti ja erittäin vääntöjäykkä. Käytetyn materiaalin huomaa tosin painosta. Märkäpaino 228 Kg ei kuulu luokan kevyimpien joukkoon. Painopiste on kuitenkin matala, sillä moottori on asennettu makaamaan matalalle 62 asteen kulmaan. Koska samaa alustaa käytetään myös Integra-skootterissa, on rungon korkeus moottorin kohdalla pitänyt saada tarvittavan matalaksi. Matalarakenteisen rungon ansiosta moottorin yläpuolella on paljon vapaata tilaa. Tästä normaalisti polttoaineelle varatusta kohdasta löytyy kookas 21-litran säilytyslokero, johon mahtuu kaikki paitsi aivan isoimmat kypärät.
Avainjärjestelmä kaipaa tosin parannusta. Nyt huolimaton kuski voi lukita virta-avaimen säilytystilaan ja samalla itsensä ulos. 14-litrainen polttoainesäiliö on kuljettajan penkin alle.
Etujousitus on perinteinen 41 mm teleskooppi, takana on Hondan Pro-link. Jousitus on tehdassäädöissään varsin pehmeä. Ainoastaan takapään esijännitys on säädettävissä. Korkeahko 830 mm istuinkorkeus on ehkä hieman liikaa lyhyimmille kuljettajille. NC700S-katupyörässä istutaan 40 mm matalammalla. Edessä on 320 mm ja takana 240 mm levyjarru. Jarrulevyt on itse asiassa valmistettu samasta palasta, jossa takajarrulevy valmistetaan etujarrulevyn keskustasta ylijääneestä materiaalista. ABS-jarrut ovat vakiovaruste. Jarrut ovat Hondan yhdistelmäjarrut, jossa takajarrua käytettäessä myös yksi etujarrusatulan kolmesta männästä aktivoituu. Ensivaikutelmien perusteella voidaan sanoa Hondan onnistuneen tavoitteissaan. Ajokokemusta on kehuttu hauskemmaksi, kuin pelkkiä numeroita katsomalla voisi kuvitella. Lisäksi omistuskustannukset ovat todennäköisesti alimmalla mahdollisella tasolla. Jos pyörä osoittautuu myyntimenestykseksi, voi sillä olla suurikin vaikutus valmistajien linjauksiin tulevaisuudessa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti