tiistai 18. syyskuuta 2012
Tekniikkaa: BMW c evolution
Tänä vuonna BMW julkaisi uuden maksiskootteri mallistonsa C600 Sport ja C650GT-mallien myötä. Samaan mallistoon on tulossa myös c evolution sähköskootteri, joka on paljon muutakin, kuin pelkkä sähkömoottorilla ja akuilla varustettu C650.
Tähän mennessä sähköskootterit ovat soveltuneet rajatun tehon ja toimintasäteen rajoittamina, lähinnä kaupungissa tai taajamassa liikkumiseen. C evolution kirjoittaa näiltä osin sääntökirjan uusiksi.
Akku koostuu kolmesta moduulista, joista jokainen sisältää 12 solua. Yhteensä näistä 36 solusta saadaan 8 kWh kapasiteetti ja 35 kW(47 hv) teho. Akut ovat samat kuin tulevassa i3-sähköautossa.
Hieman oudosti moottorin täysi suorituskyky ei ole saatavilla jatkuvasti, vaan ainoastaan 11 kW(14,8 hv). Syykin tähän löytyy, sillä EU-testit vaativat, että moottorin täysi teho on saatavilla yhtäjaksoisesti 30 minuutin ajan. Tähän ei nykyajan akkuteknologia vielä riitä.
Kiihdytys 0-48 km/h vie 2,55 sekuntia. Suorituskyvyn luvataan hitaammissa nopeuksissa olevan samaa luokkaa, kuin valmistajan bensiinikäyttöisillä malleilla. Huippunopeus on rajattu arvoon 120 km/h.
Normaalissa ajossa toimintasäde on sadan kilometrin luokkaa. Jatkuvasti huippunopeutta ajettaessa akkujen luvataan kestävän vajaat 65 km. Regeneratiivinen jarrutus aktivoituu, kun kuljettaja sulkee kaasun, tällä saadaan samalla aikaan moottorijarrutus efekti. Kun järjestelmä havaitsee jarrun käytön, lisää se samalla regeneratiivisen jarrutuksen tehoa. Sopivissa olosuhteissa järjestelmä parantaa akkujen kestoa 10-20 %. Täysi lataus vie 3 tuntia, mutta akun saa 70 % täyteen 45 minuutissa.
80-kiloinen akku on kiinni rungossa kevytmetallisen koteloinnin sisällä. Kotelo toimii samalla kuormaa kantavana osana, johon kiinnittyy myös taka ja etuhaarukka apurunkoineen. Paino on samaa luokkaa muiden maksiskoottereiden kanssa; 265 kg.
Etuhaarukka on upside-down-tyyppinen. Sähkömoottori on kiinni yksipuolisessa takahaarukassa. Toisioveto on toteutettu huoltovapaalla hihnalla. Kun pyörä saadaan tuotantoon, peruutusvaihde on todennäköisesti vakiovaruste.
Vesijäähdytteisen moottorin suurin pyörintänopeus on 10,000 r/min.
Jäähdyttimen kenno on etuosassa. Akut ovat ilmajäähdytteiset painon ja kustannusten säästämiseksi. Jäähdytys on toteutettu yhdistämällä akkujen jäähdytysrivat akun läpi kulkevaan putkeen, joita ilmavirtaus jäähdyttää.
Mittaristona toimii tarkka TFT-näyttö, josta näkee akkujen ja latauksen tilan tarkasti muista hybrideistä tutulla tavalla. Tuontantoversioon on mahdollisesti tulossa GPS vakiovarusteena.
Liikkeelle lähtiessä pitää olla tarkkana, sillä moottorin täysi vääntömomentti on saatavilla välittömästi. Moottorin käytöstä on jo nyt muokattu jonkin verran, kaasun tuntuma on koitettu saada enemmän polttomoottoria vastaavaksi. Ilmeisesti jonkinlainen luistonestojärjestelmä tulee vakiovarusteeksi julkaisuun mennessä.
Vanteet ovat 15-tuumaiset. Ensiasennus renkaat ovat Metzeler FeelGreenit, joiden luvataan vähentävän vierintävastusta 25 % ja painoa 17 % edelliseen sukupolveen verrattuna.
Seisontajarru aktivoituu automaattisesti, kun seisontatuki käännetään esille. Ajovalojen lisäksi pyörässä on ainoana valmistajana LED-huomiovalot . Takavalo on myös toteutettu ledillä.
Pysähtymisestä huolehtii kaksi 270 mm levyjarrua edessä ja yksi 270 mm levy takana. ABS on vakiovaruste kaikissa 2012 BMW malleissa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti