KTM 690 Dukea on uusittu 2012 mallivuodelle luotettavuuteen ja moottorin parannuksiin keskittyen.
Moottorissa on nyt aikaisempaa enemmän tehoa: 70 hv @ 7500 r/min ja vääntöä 70 nm @ 5500 r/min.
690 cc LC4-moottorihan on tällä hetkellä kaikkien aikojen tehokkain yksisylinterinen sarjavalmisteisessa katupyörässä. Kovan moottorijarrutuksen aikaansaamaa takapyörien lukkiutumissa estämässä on APTC luistokytkin.
Yksisylinterisen moottorin käytöksen kesyttäminen vaatii insinööreiltä normaalia enemmän työtä. Suurimmat ongelmat ovat tärinät ja yksisylinterisen taipumus nykimiseen pienillä kierroksilla vedätettäessä. Tärinöitä poistamassa on Dukessa ollut alusta alkaen tasapainotusakseli.
Tälle vuodella moottoria on entisestään parannettu on uudella sylinterikannella ja uudella moottorinohjauksella. Kummallekin sytytystulpalle on nyt oma sytytyskarttansa. Lisäksi kaasu on 'drive-by-wire'-mallinen, eli elektroninen moottorinohjaus päättää viime kädessä kaasuläpän asennon. Polttoainetankki on 13,8-litrainen ja valmistajan mukaan polttoaineen kulutus on 10 prosenttia aikaisempaa pienempi.
Teräspalkkirunko ja täysin säädettävä WP:n jousitus ovat ennestään tuttuja.
Istuinkorkeutta uudessa mallissa on madallettu 30 mm aiemmasta 865 millistä.
Tämän lisäksi pyörän kapeus helpottaa jalkojen saamista maahan. Myös erittäin kevyt 150 kg kuivapaino auttaa käsittelyssä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti